Miksi verkkopalveluiden saavutettavuus on tärkeää?

Kuva Saavutettavat verkkopalvelut

Miksi verkkopalveluiden saavutettavuus on tärkeää?

Laki velvoittaa saavutettavuusdirektiivin kautta julkisille verkkopalveluille vaatimuksia, jotka sen pitää täyttää. Verkkopalvelujen hyvä saavutettavuus on välttämätöntä joillekin ihmisille, mutta hyödyllistä meille kaikille. Saavutettavuus ei siis ole kuitenkaan ainoastaan lain meille sanelemaa pakkopullaa, vaan se on samalla aina myös hyvää suunnittelua.

Mitä tarkoittaa saavutettavuus?

Hyvä saavutettavuus on erityisen tärkeää heille, joilla on haasteita verkkopalvelujen tai laitteiden käytössä. On arvioitu, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikeaa käyttää verkkopalveluja, joiden palvelujen saavutettavuuteen ei ole kiinnitetty huomiota.

Verkkopalveluiden käyttäjillä saattaa olla esimerkiksi seuraavia erityispiirteitä:

  • näkövammat ja heikentynyt näkö
  • kuulovammat ja kuurous
  • fyysiset ja motoriset rajoitteet, kuten CP-vamma, lihasheikkous, vapina tai halvaantuminen
  • kehitysvammat
  • luki- ja oppimisvaikeudet
  • keskittymisvaikeudet
  • mielenterveysongelmat
  • muistihäiriöt
  • heikko suomen kielen taito
  • tottumattomuus digitaalisten palvelujen käyttöön

Vaikka ihmisellä itsellään ei olisi olemassa minkäänlaisia pysyviä rajoitteita, haasteita käyttää verkkopalveluita saattavat aiheuttaa ihan yllättävänkin arkiset tilapäiset haasteet, kuten ympäristön melu, kirkas auringonpaiste, stressi tai kipsissä oleva käsi.

Esimerkiksi sokea tai erittäin heikkonäköinen ruudunlukuohjelman avulla verkkopalveluita käyttävä henkilö, kohtaa usein huonosta teknisestä toteutuksesta johtuvia ongelmia: esimerkiksi sivustoa ei pystykään käyttämään näppäimistöllä tai ruudunlukuohjelma ei lue sisältöä oikeassa järjestyksessä.

Huonosti suomenkieltä osaavalle maahanmuuttajataustaiselle tai kehitysvammaiselle ihmiselle taas vaikeat termit ja monimutkaiset lauserakenteet saattavat olla hankalia ymmärtää. Kuulovammainen henkilö tarvitsee tekstitykset tai viittomakielen tulkkausta ääntä sisältäviin videoihin. Heikkonäköinen henkilö tarvitsee esimerkiksi hyviä kontrasteja ja sisällön hyvää skaalautuvuutta.

Nämä asiat eivät ole paitsi välttämättömiä toisille vaan hyödyllisiä ihan meille kaikille. Nykyään netti on meillä aina mukana. Etsiessäsi palvelun osoitetta tai puhelinnumeroa puhelimen ruudulta samalla kävellessäsi kaupungilla kirkkaassa auringonpaisteessa on todella hyödyllistä, että sivusto skaalautuu mobililaitteeseen oikein ja etsimässäsi tietosisällössä on riittävä kontrasti. Voidaankin oikeastaan sanoa, että ei edes ole erityisryhmiä. Me kaikki olemme vain ihmisiä, joilla on joitakin erityispiirteitä ja -tarpeita. Hyvää ja sopivaa palvelua tarvitaankin kaikille ei vain harvoille.

Saavutettavuuden ajatuksena tarkoituksena on, että digitaaliset palvelut tehdään niin hyvin ja kaikkien netin käyttäjien erilaiset tilanteet ja haasteet huomioiden, että mahdollisimman moni ihminen voisi käyttää palveluita mahdollisimman sujuvasti.

Saavutettavuus on siis asiakaslähtöistä suunnittelua, joka ottaa mahdollisimman hyvin huomioon ihmisten erilaiset tilanteet ja tarpeet. Saavutettavuuteen panostaminen kannattaa. Sillä se lisää paitsi yhdenvertaisuutta digitalisoituvassa yhteiskunnassa, se lisää myös julkisen sektorin tehokkuutta, sillä se tekee itsenäisen verkkoasioinnin mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle. Toisin sanoen tekemällä oikeita asioita, säästämme yhteistä verorahaa.

Helsingin kaupunki on parhaillaan uusimassa verkkosivustojaan ja suurta osaa digitalisia verkkopalveluita ja niiden alustoja. Palveluiden saavutettavuutta on niiden uusimisessa pyritty pitämään yhtenä tärkeimmistä kriteereistä jo suunnitteluvaiheesta lähtien. Helsingillä on ollut strateginen tavoite kehittää palveluistaan toimivia ja saavutettavia. Helsingillä on saavutettavuusratkaisuihin kokemusta ja omaa osaamista. Henkilöitä joiden kanssa minun on ollut ilo ja kunnia työskennellä saavutettavuusasioiden kanssa päivittäin.

Äänestämällä SDP:tä kuntavaaleissa, autat Helsinkiä säilyttämään palveluiden saavutettavuuden ja teknisen toimivuuden keskeisenä tavoitteena ja yhä edelleen kehittämään Helsingin verkkopalveluista tehokkaampia ja saavutettavampia.

SDP Helsinki pitää myös verkkopalveluiden saavutettavuutta keskeisenä tavoitteenaan ja se on mukana meidän vaaliohjelmassa.

”Rakennamme Helsinkiä, jossa yhteiset palvelut ovat aidosti kaikkien saavutettavissa, ja esteettömyys toteutuu niin fyysisessä ympäristössä kuin sähköisessä asioinnissakin. Meidän Helsinkimme huolehtii ja kuuntelee jokaista kaupunkilaista.”

Kirjoittaja Kalle Mikkolainen. Työskentelen Helsingin kaupungin tietohallinnossa projektipäällikkönä ja vastaan verkkosivusto hel.fi, sekä useiden muiden Helsingin verkkosivustojen ja palveluiden teknisistä verkkosivustoalustoista ja uuden sivuston rakentamisesta osana hienoa tiimiä ja parhaiden työkavereiden kanssa.

Share on facebook
Share on twitter

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Kalle Mikkolainen istuu portailla
Työllisyys
Kalle Mikkolainen

Miksi työttömyysturvan porrastaminen on huono idea

* Se tukitusti ei juurikaan lisää työllisyyttä
* Se tutkitusti vain pahentaisi työn kohtaanto-ongelmaa
* Se tutkitusti vain pahentaisi mahdollista kierrettä joutua työttömäksi pian uudelleen
* Siitä olisi tutkitusti kokonaisuutena enemmän haittaa kuin hyötyä.

LUE LISÄÄ »
Työn kysyntä ja tarjonta graafi
Työllisyys
Kalle Mikkolainen

Miten työn tarjonnan lisäämisen oletetaan lisäävän työllisyyttä?

Tämän teorian ongelma on siinä, että pelkkä tarjonnan lisääminen, ei ole vasta kun toinen puoli tässä teoriassa tapahtuvassa työllisyyden paranemisessa. Jotta työn tarjontaa lisäämällä työllisyys voisi koskaan aidosti lisääntyä, työlle tarvitaan aina myös työn kysyntää, eli avoimia työpaikkoja. Viimeaikaisesta työn tarjonnan lisäämiseen keskittyneestä keskustelusta tekisi järkeenkäypää vain silloin, että työn tarjonnan lisääminen synnyttäisi todistetusti toiseen päähän myös työn kysyntää, eli avoimia työpaikkoja. Teoria perustuu siis siihen, että aina kun yksi uusi työtön ilmoittautuu TE-keskukseen työnhakijaksi, jonnekin syntyy automaattisesti samalla myös uusi avoin työpaikka. Muussa tapauksessahan pelkkä työn tarjonnan lisääminen tarkoittaa aina pelkästään työttömyyden lisääntymistä.

LUE LISÄÄ »
Säätytalo
Kehysriihi
Kalle Mikkolainen

Politiikan uskottavuus ja iso kuva

Politiikan isokuva on se, että Koronakriisin laskun maksun aika tulee. Nähtäväksi jää ovatko ensimmäiseksi tukia vaatineet ja saaneet tahot myöskin he, jotka myös ensimmäiseksi ovat nostamassa oman kätensä pystyyn laskun maksuhalukkuuden merkiksi. Vai jäävätkö maksumiehiksi he, jotka eivät mitään tukia koskaan ehtineet saamaankaan. Isossa kuvassa se on varmaa, että lasku tästä tulee maksettavaksi. Se ei ole varmaa, miten oikeudenmukaisesti lasku tulee jakaantumaan. Se tulee riippumaan tulevien hallitusten kokoonpanosta.

LUE LISÄÄ »
Staran aura-auto ja ensilumi
Helsinki
Kalle Mikkolainen

Pidetään huolta Helsingistä, Helsinki pitää huolta meistä

Kaupunkiorganisaatio on meidän kaupungin asukkaiden ja veronmaksajien oma huoltoyhtiö. Maksan kaupunkilaisena mielelläni jopa pikkaisen enemmän hyvästä palvelusta joka toimii, kun vähääkään sellaisesta palvelusta joka ei toimi. Osaava kaupungin henkilöstö ja arvostettu kaupungin toiminta on hyvän kaupunkielämän perusta. Monet asiat hoidetaan kaupungin, yritysten ja järjestöjen hyvällä yhteistyöllä. Haluan mahdollisena tulevana Helsingin päättäjänä olla varmistamassa ja kehittämässä sitä, että kaupunki on jatkossakin hyvä työnantaja. Tämä ei ole itsestäänselvyys.

LUE LISÄÄ »
kallemikkolainen.fi