Liikennemerkkisoopaa ja hämmennystä

Kevyenliikenteenväylän liikennemerkki

Liikennemerkkisoopaa ja hämmennystä

Olen huomannut yhä edelleen sosiaalisessa mediassa pomppaa säännöllisin väliajoin vastaan, että hävittäjähankinnatkin saattavat nyt mahdollisesti lykkääntyä tai kokea muutoksia, mutta ”vihervassarien” lempilapseen, sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin ei tietenkään kosketa.
Sosiaalisen median keskusteluissa asiaa on erityisesti perussuomalasten taholta esitetty punavihreiden uusimpana hankkeena läpimädättää suomalaista yhteiskuntaa ja hömpötyksenä poistaa kaikilta ihmisiltä sukupuoli.

Jussi Halla-aho Puumalalehti 14.10.2020 https://puumalalehti.fi/2020/10/14/halla-ahon-mielesta-suomi-ei-voi-leikkia-koko-maailman-sosiaalitoimistoa/
Perussuomalainen tolkun ääni hämäläisessä politiikassa. Kuntavaaliehdokas, Hämeenlinna #kuntavaalit2021 #politiikka #turpo #euro |
Sebastian Tynkkynen, kansanedustaja (ps) :Facebook

Tämänkin asian faktat ovatkin sitten paljon tylsempiä ja arkisempia.

  1. Liikennemerkkejä ei ole uudistettu vuosiin, ja nyt niitä pyrittiin uudistuksella saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja.
  2. Sukupuolineutraaliudella ei ole ollut koskaan asian kanssa mitään tekemistä, vaan yksinkertaistamalla hahmoja, merkeistä pyrittiin saamaan havainnollisempia ja samalla myös helpommin optisesti luettavia. Iltalehti: Uusista liikennemerkeistä kohu, Väylävirasto pitää täysin tekaistuna: ”Sukupuolineutraaliuden joku tähän omista haluistaan uittanut” https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7f84b76-2a15-412e-8050-1fc38c093f8f
  3. Laissa on kymmenen vuoden siirtymäaika, jonka aikana merkit tulee vaihtaa vastaamaan uusia. Kun liikennemerkkejä normaalistikin uusitaan. Merkkien elinkaari on 12–15 vuotta. Suomen sääolosuhteista johtuen merkit kuluvat ja haalistuvat, joten ne on säännöllisesti määrävälein muutenkin vaihdettava. Hintaa vaihdolle tulee siis normaaliin ja aina muutenkin pakolliseen merkkien uusimiseen verrattuna kaikkiaan noin 20 prosentin vuosittaisen lisälaskun verran seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tällä hinnalla ei saisi hankittua ensimmäistä hävittäjän puolikastakaan.
  4. Vihreillä taikka vasemmistopuolueilla ei ole ollut tämän lain ja siihen liittyvään merkkien vaihdon kanssa mitään tekemistä. Eduskunta hyväksyi merkkiuudistuksen uuden tieliikennelain yhteydessä jo vuonna 2018 kesäkuussa. Lain valmistelun ja hyväksynnän aikana vastuussa oli Juha Sipilän hallitus, jossa Perussuomalaiset olivat ihan itse mukana alusta loppuun saakka. Ilta-Sanomat (13.8.2018): https://www.is.fi/autot/art-2000005789866.html

Minulle itselleni ei olisi tullut pieneen mieleenikään, että liikennemerkit edes voisivat olla jotenkin sukupuolittuneita, joiden vaalimisella taikka vaihtamisella voisi kenellekään olla mitään merkitystä. Aina oppii uutta. Tuntematonta sotilasta löyhästi lainatakseni ”Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta liikennemerkkei. Jokku rakastava nätei flikoi, ja sen mää kyl ymmärrä, mut kui helvetin taval liikennemerkkei”.

Olen melko varma, että tulen yhä jatkossakin jarruttamaan autollani nähdessäni suojatien merkin uuden taikka vanhan ja laskemaan sitä ylittävän ihmisen turvallisesti ylittämään tien. Teen sen ihan riippumatta siitä, onko liikennemerkkiin piirrettynä mies, nainen, tyttö, poika tai vaikka henkilö. Olen muuten tähän saakka ihan samalla tavalla huomioinut myös hirvivaroitusmerkin, riippumatta onko, siinä liikennemerkkiin piirretyllä hirvellä sarvet vai ei.

Väärän tiedon levittäminen ei ole edes populismia saatikka mitään maalaisjärkevää, isänmaallista tai ”kovaa poliittista peliä”. Tällainen on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan vain väärän tiedon levittämistä, jota ennen vanhaan valehteluksikin kutsuttiin. Minä tahtoisin sen Suomen takaisin, jolloin valehtelua ei arvostettu, vaan sitä kutsuttiin ihan vain valehteluksi.

Share on facebook
Share on twitter

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Maahanmuutto
Kalle Mikkolainen

Työvoiman saatavuusharkinta ja byrokratia ovat ihan hyvä juttu

Työikäisen väestön ikääntyminen aiheuttaa jo nyt Suomessa haasteita työvoiman saatavuudelle monilla aloilla. On siis selvää, että tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa jo nyt, mutta yhä enemmän tulevina vuosina. Saatavuusharkintajärjestelmää ei silti tule poistaa, vaan sitä tulee kehittää niin, että se vastaisi paremmin muuttuvan työelämän tarpeisiin. Käsittelyaikoja pitää kyetä lyhentämään.

LUE LISÄÄ »
Työllisyys
Kalle Mikkolainen

Sotu-uudistus tarvitaan

Sosiaaliturvan järjestelmää täytyy yksinkertaistaa. Sen on luotettava enemmän ihmiseen ja mahdollistettava työn tekeminen tai itsensä kehittäminen kaikissa tilanteessa.

LUE LISÄÄ »
Kalle Mikkolainen istuu portailla
Työttömyysturva
Kalle Mikkolainen

Työttömyyden kokemusasiantuntijutta

Pia Kaumaa ei parhaalla tahdollakaan voida ehkä tituleerata työttömyyden kokemusasiantuntijaksi, mutta vasemmistolaiset ystäväni, älkää silti lynkatko häntä! Me tarvitsemme juuri hänen kaltaisiaan lisää eduskuntaan. Vaikka he eivät ehkä ole kohdanneetkaan työttömyyden kurimusta aktiivimalleineen läheskään täysimääräisenä, minusta on silti upeaa, että kun ihmistä on hieman maailma ravistellut ja vetänyt kölin alta, niin hän on alkanut ajattelemaan asioita myös toiselta kantilta. Minusta olisi vain hienoa, että nimenomaan kokoomuksessa sisällä alkaisi kuulumaan lisää Pia Kauman kaltaisia ääniä.

LUE LISÄÄ »
kallemikkolainen.fi