Liikennemerkkisoopaa ja hämmennystä

Kevyenliikenteenväylän liikennemerkki

Liikennemerkkisoopaa ja hämmennystä

Olen huomannut yhä edelleen sosiaalisessa mediassa pomppaa säännöllisin väliajoin vastaan, että hävittäjähankinnatkin saattavat nyt mahdollisesti lykkääntyä tai kokea muutoksia, mutta ”vihervassarien” lempilapseen, sukupuolineutraaleihin liikennemerkkeihin ei tietenkään kosketa.
Sosiaalisen median keskusteluissa asiaa on erityisesti perussuomalasten taholta esitetty punavihreiden uusimpana hankkeena läpimädättää suomalaista yhteiskuntaa ja hömpötyksenä poistaa kaikilta ihmisiltä sukupuoli.

Jussi Halla-aho Puumalalehti 14.10.2020 https://puumalalehti.fi/2020/10/14/halla-ahon-mielesta-suomi-ei-voi-leikkia-koko-maailman-sosiaalitoimistoa/
Perussuomalainen tolkun ääni hämäläisessä politiikassa. Kuntavaaliehdokas, Hämeenlinna #kuntavaalit2021 #politiikka #turpo #euro |
Sebastian Tynkkynen, kansanedustaja (ps) :Facebook

Tämänkin asian faktat ovatkin sitten paljon tylsempiä ja arkisempia.

  1. Liikennemerkkejä ei ole uudistettu vuosiin, ja nyt niitä pyrittiin uudistuksella saada muistuttamaan enemmän yleiseurooppalaisessa liikennemerkkisopimuksessa määriteltyjä malleja.
  2. Sukupuolineutraaliudella ei ole ollut koskaan asian kanssa mitään tekemistä, vaan yksinkertaistamalla hahmoja, merkeistä pyrittiin saamaan havainnollisempia ja samalla myös helpommin optisesti luettavia. Iltalehti: Uusista liikennemerkeistä kohu, Väylävirasto pitää täysin tekaistuna: ”Sukupuolineutraaliuden joku tähän omista haluistaan uittanut” https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f7f84b76-2a15-412e-8050-1fc38c093f8f
  3. Laissa on kymmenen vuoden siirtymäaika, jonka aikana merkit tulee vaihtaa vastaamaan uusia. Kun liikennemerkkejä normaalistikin uusitaan. Merkkien elinkaari on 12–15 vuotta. Suomen sääolosuhteista johtuen merkit kuluvat ja haalistuvat, joten ne on säännöllisesti määrävälein muutenkin vaihdettava. Hintaa vaihdolle tulee siis normaaliin ja aina muutenkin pakolliseen merkkien uusimiseen verrattuna kaikkiaan noin 20 prosentin vuosittaisen lisälaskun verran seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tällä hinnalla ei saisi hankittua ensimmäistä hävittäjän puolikastakaan.
  4. Vihreillä taikka vasemmistopuolueilla ei ole ollut tämän lain ja siihen liittyvään merkkien vaihdon kanssa mitään tekemistä. Eduskunta hyväksyi merkkiuudistuksen uuden tieliikennelain yhteydessä jo vuonna 2018 kesäkuussa. Lain valmistelun ja hyväksynnän aikana vastuussa oli Juha Sipilän hallitus, jossa Perussuomalaiset olivat ihan itse mukana alusta loppuun saakka. Ilta-Sanomat (13.8.2018): https://www.is.fi/autot/art-2000005789866.html

Minulle itselleni ei olisi tullut pieneen mieleenikään, että liikennemerkit edes voisivat olla jotenkin sukupuolittuneita, joiden vaalimisella taikka vaihtamisella voisi kenellekään olla mitään merkitystä. Aina oppii uutta. Tuntematonta sotilasta löyhästi lainatakseni ”Kui helvetin taval sitä voi oikke rakasta liikennemerkkei. Jokku rakastava nätei flikoi, ja sen mää kyl ymmärrä, mut kui helvetin taval liikennemerkkei”.

Olen melko varma, että tulen yhä jatkossakin jarruttamaan autollani nähdessäni suojatien merkin uuden taikka vanhan ja laskemaan sitä ylittävän ihmisen turvallisesti ylittämään tien. Teen sen ihan riippumatta siitä, onko liikennemerkkiin piirrettynä mies, nainen, tyttö, poika tai vaikka henkilö. Olen muuten tähän saakka ihan samalla tavalla huomioinut myös hirvivaroitusmerkin, riippumatta onko, siinä liikennemerkkiin piirretyllä hirvellä sarvet vai ei.

Väärän tiedon levittäminen ei ole edes populismia saatikka mitään maalaisjärkevää, isänmaallista tai ”kovaa poliittista peliä”. Tällainen on ihan kaikessa yksinkertaisuudessaan vain väärän tiedon levittämistä, jota ennen vanhaan valehteluksikin kutsuttiin. Minä tahtoisin sen Suomen takaisin, jolloin valehtelua ei arvostettu, vaan sitä kutsuttiin ihan vain valehteluksi.

Jaa somessa

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Sosiaaliturva
Kalle Mikkolainen

Ne liian avokätiset tuet

Jos sosiaaliturvaamme olisi niin antelias ja avokätinen, mitä sen väitetään olevan, miten on mahdollista, että Suomi saa jatkuvasti sapiskaa Euroopan neuvostolta suomen sosiaaliturvan liian alhaisesta tasosta?

LUE LISÄÄ »
Työllisyys
Kalle Mikkolainen

Milloin on torijuhlat?

Sanna Marinin (sd.) hallituksen aikana Suomen työllisyysaste on noussut kaikkien aikojen ennätykseensä. Suomi on noussut kokoaikaisten työllisyydessä pohjoismaiden kärkeen, ja Suomen kilpailukyky on niin ikään kohentunut kohti maailman kärkeä. Missä ovat otsikot? Missä pidetään torijuhlat?

LUE LISÄÄ »
Rusinoita pullasta
Kalle Mikkolainen

Mallilla päähän soveltuvin osin

Kun Nalle Wahlroosit ja Juhana Vartiaiset vaativat Suomeen työehtosopimusten yleissitovuuden poistamista, koska Ruotsissakaan sitä ei kuulemma ole, he tuskinpa kuitenkaan vaativat Suomeen Ruotsin mallia.
He vaativat vain työehtosopimusten yksiselitteistä poistamista. Itse en ainakaan ikinä ole nähnyt, että he esittäisivät mitään tilalle, eivät ainakaan Ruotsin mallia.

LUE LISÄÄ »
Ammattiyhdistys
Kalle Mikkolainen

AY ei kiusaa reilusti toimivia työntekijöitä ja yrityksiä

Kovimmat puheet tahtoisivat, että Hakaniemen ammattiyhdistysten linnakkeet suljettaisiin ja asia varmistettaisiin kakkosnelosilla ja kuuden tuuman nauloilla oviin. Toivoisin kuitenkin ammattiliittojen alasajovaatimuksia esittävien esittävän tälle jotakin muita perusteluja kuin että ammattiyhdistysliikkeistä olisi työntekijälle itselleen haittaa.

LUE LISÄÄ »
kallemikkolainen.fi